پسته کله قوچی درجه یک عامل اصلی مبارزه با بیماری های قلبی

مصرف رژیم غذایی آجیل مانند گردو، پسته کله قوچی درجه یک ، بادام اخیراً به دلیل محتوای بالای اسیدهای چرب غیراشباع، آنتی اکسیدان ها و سایر ترکیبات فعال بیولوژیکی و در نتیجه اثرات بالقوه مفید آنها برای سلامتی مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

هدف فصل حاضر تجزیه و تحلیل و بحث در مورد دانش فعلی در مورد فعالیت های آنتی اکسیدانی و زیست فعال مغز پسته و روغن بکر آن است. پسته خواص تغذیه‌ای جالبی از خود نشان می‌دهد زیرا حاوی ترکیبات محافظ قلب مانند اسید اولئیک (از 51% تا 81% است که نزدیک به روغن زیتون است)، فیتواسترول‌ها، فنول‌ها و توکوفرول‌ها که منجر به یک محصول غذایی با آنتی اکسیدان بالا و ضد التهاب می‌شود.

تفاوت قابل توجهی در این اجزای سالم در بین انواع مشاهده می شود. مقدار فیتوسترول بالایی (2100-7600 میلی گرم بر کیلوگرم) در مقایسه با روغن زیتون بکر (1100-2100 میلی گرم بر کیلوگرم) و سایر روغن های گیاهی در روغن پسته بکر یافت می شود.

کل فنول های قطبی موجود در مغز پسته محتوای وابسته به تنوع گسترده ای را نشان می دهد که از 1600 میلی گرم در کیلوگرم برای رقم کاستل تا 4900 میلی گرم در کیلوگرم برای لارناکا متغیر است. فلاوانول ها فراوان ترین فنول های موجود (حدود 90 درصد) هستند.

آزمایشات آزمایشگاهی مانند سنجش 2،2-دی فنیل-1-پیکریل هیدرازیل (DPPH)، روش رنگ سنجی Folin-Ciocalteau، سنجش ظرفیت آنتی اکسیدانی معادل Trolox (TEAC) و سنجش تقلیدی سوپراکسید دیسموتاز (SOD) مورد استفاده قرار گرفته است.

مقایسه ظرفیت آنتی اکسیدانی مغز و پوست پسته Tomaino و همکاران نشان داد که پوست پسته دارای فعالیت آنتی اکسیدانی بالاتر و محتوای ترکیبات فنلی آنتی اکسیدانی بالاتری نسبت به مغز است.

برای ارزیابی سهم افتراقی عصاره پوست و مغز پسته در فعالیت آنتی اکسیدانی آزمایشگاهی، گریس و همکاران. انکوبه عصاره های لیپوفیل و آبدوست با ماکروفاژهای فعال شده با لیپوپلی ساکارید (LPS) RAW 264.7. همه عصاره ها به طور قابل توجهی تولید ROS را کاهش دادند و عصاره آبدوست پوست بالاترین مهار را نشان داد.

این عصاره همچنین بیشترین تأثیر را در کاهش تولید اکسید نیتریک (NO) داشت، در حالی که عصاره های چربی دوست (پوست و هسته) کمتر مؤثر بودند. از آنجایی که عصاره قطبی پوست دارای بالاترین محتوای فنلی است، نویسندگان به این نتیجه رسیدند که فعالیت آنتی اکسیدانی به ترکیبات پلی فنلی مرتبط است.