مردی با خرید فرش دستباف ابریشم تبریز همسر خود را در روز تولدش سورپرایز کرد

راه‌های اصلی که فرش‌ها از جمله فرش دستباف ابریشم تبریز از طریق آن‌ها بر میکروب‌شناسی داخلی تأثیر می‌گذارند عبارتند از: 1) تجمع میکروارگانیسم‌ها و محصولات میکروبی به عنوان بخشی از محیط گرد و غبار و 2) ایجاد محیطی که به طور بالقوه برای تکثیر بیولوژیکی مساعد است.

عوامل بیولوژیکی در گرد و غبار خانه می‌توانند جزء مهمی از مواجهه‌های مرتبط با ساختمان باشند که هم واکنش‌های محافظتی و هم مضر سلامتی ساکنان را برمی‌انگیزد.

اجزای بیولوژیکی گرد و غبار از نظر تئوری به اندازه اکولوژی پیچیده محیط های بیرونی متنوع است و شامل میکروارگانیسم ها (باکتری ها، قارچ ها، جلبک ها، پروتیستا) و همچنین گرده، کنه های گرد و غبار، شوره حیوانات خانگی و بندپایان می شود.

بیشتر تحقیقات در مورد زیست شناسی محیط های داخلی بر روی آلرژن ها یا میکروارگانیسم ها، عمدتاً قارچ ها، متمرکز شده است.

فناوری مبتنی بر توالی نسل بعدی که در محیط‌های داخلی به کار می‌رود نشان داده است که جوامع قارچی در مخازن گرد و غبار فرش از مجموعه وسیعی از قارچ‌ها تشکیل شده‌اند که نشان‌دهنده حوضچه بسیار متنوع‌تری نسبت به تخمین‌های قبلی در استفاده از روش‌های ارزیابی قرار گرفتن در معرض سنتی است.

قارچ هایی که قبلا نادیده گرفته شده بودند شامل بسیاری از گونه های مخمر از جمله کریپتوکوکوس و قارچ های مشتق شده در فضای باز مانند زنگ های بیماری زا گیاهی می شوند.

از آنجایی که جرم گرد و غبار در واحد سطح فرش بیشتر از سطوح سخت و صاف است وجود فرش پتانسیل مواجهه ما با این عوامل بیولوژیکی را افزایش می دهد. علاوه بر این، وجود فرش ممکن است غلظت میکروبی در گرد و غبار را بر اساس هر جرم گرد و غبار تغییر دهد.

بیشتر مطالعات نشان داده اند که غلظت اندوتوکسین و 1-3-بتا-d-گلوکان در هر گرم گرد و غبار در گرد و غبار فرش در مقایسه با غبار سایر انواع کفپوش ها بیشتر است اما یک مطالعه نتیجه معکوس را مشاهده کرد. همچنین مشخص شد که قارچ‌های کشت‌پذیر دارای غبار بیشتری از کف‌های فرش شده هستند.