فروش شیره انگور گلپایگان در فروشگاه های بزرگ کشور سوئیس

شیره انگور گلپایگان محصولی است که به طور گسترده در سراسر جهان فروخته می شود. در آب میوه، اجزای فرار بسیار مهم هستند، زیرا آنها رایحه محصول را مشخص می کنند، اما این ترکیبات کاملاً پیچیده هستند و در مقادیر کمی در آب میوه وجود دارند.

این مطالعه به منظور مقایسه شناسایی ترکیبات فرار دو برند شیره انگور با استخراج مایع (LLE)، با استفاده از دو حلال مختلف (دی کلرومتان و هگزان) و از طریق طیف جرمی به‌دست‌آمده از کروماتوگرافی گازی طیف‌سنجی جرمی (GC-) شناسایی شد.

نتایج نشان می دهد که حلال دی کلرومتان LLE استخراج شده با استفاده از تعداد بیشتری از ترکیبات فرار هم در شیره انگور و هم در کروماتوگرافی ستونی برای شناسایی کارآمدتر این ترکیبات ستون DBWax بود.

انگور (Vitis, Vitaceae) یک تاک برگریز چند ساله است که معمولاً برای میوه و تاک رشد می کند و در درجه اول انتخابی از Vitis vinifera L. است که از طریق برش و پیوند در سراسر جهان تکثیر می شود.

بر اساس گزارش سازمان خواربار و کشاورزی (FAO، 2018)، کل سطح زیر کشت انگور 7.15 میلیون هکتار با تولید سالانه حدود 79.12 میلیون تن (MT) در سراسر جهان است.

شیره انگور به دلیل ترکیبات مغذی مانند گلوکز و فروکتوز، پکتین، اسیدهای آلی، مواد معدنی، ویتامین ها، اسیدهای آمینه، پروتئین ها و فیبر خام بسیار مورد توجه قرار می گیرد. علاوه بر این مواد مغذی معمولی، انگور همچنین سرشار از رسوراترول و پلی فنول است.

قبل از شروع بهار، درخت انگور اندکی قبل از ظهور جوانه هرس می شود که اجازه می دهد شیره آوند چوبی از شاخه های زخمی که به عنوان “شیره خونریزی دهنده” نامیده می شود، جریان یابد.

در طول دوره خونریزی، شیره آوند چوبی منبع پابولوم است که انرژی را از طریق انتقال مواد مغذی برای جوانه جوانه فراهم می کند. آب، مواد معدنی و سایر مواد آلی موجود در آوند چوبی با فشار هیدرولیکی مثبت تولید شده در بافت‌های منبع از منبع به بافت غرق منتقل می‌شوند.