زیباترین گلدان پلاستیکی دو طرفه هدیه مرد به همسر باغبانش

تحقیقات در مورد گلدان های مبتنی بر زیست و رشد گیاهان محدود است، اما در سال 2015 یک شماره ویژه از مجله HortTechnology به ظروف جایگزین برای رشد گیاهان زینتی پرداخت.

دو مطالعه در ایالات متحده رشد گیاهان مختلف را در گلدان پلاستیکی دو طرفه و زیستی ساخته شده از گشنیز، کود، ذغال سنگ نارس، پوست برنج، کاه و خمیر چوب مقایسه کردند.

یکی متوجه شد که در گلخانه ها تفاوتی بین رشد گیاهان در گلدان های زیستی و پلاستیکی وجود ندارد و به این نتیجه رسید که گلدان های پایه زیستی جایگزین مناسبی برای پلاستیک هستند. دیگری در مقایسه با گیاهانی که در ظروف پلاستیکی شروع به کار کرده بودند، هیچ تاثیری بر روی استقرار یا رشد گیاه نداشتند.

یک بررسی تحقیقاتی همچنین نشان داد که بیشتر آزمایش‌ها تفاوت کمی را در رشد گیاه بین گلدان‌های پلاستیکی و پایه زیستی مشاهده کرده‌اند، اما چند استثنا وجود دارد.

نویسندگان می نویسند: “در تحقیقات دیگر، گیاهان تولید شده در ظروف پلاستیکی معمولی رشد بیشتری دارند.” آنها پیشنهاد می کنند که این ناهماهنگی ممکن است به دلیل افزایش از دست دادن آب از طریق دیواره های گلدان های زیستی باشد که می تواند بر رشد گیاه تأثیر بگذارد و چند آزمایش را برجسته می کنند که نشان داده است گیاهان در برخی از ظروف جایگزین به آب بیشتری نیاز دارند.

جوانه زنی بذر و رشد سویا با آزمایش گلدانی با افزودن پلاستیک مورد بررسی قرار گرفت. اثرات منفی قابل توجه پلاستیک بر روی زنده مانی جوانه زنی مشاهده شد اما میزان آن مشاهده نشد.

انواع و سطوح پلاستیکی اثرات متفاوتی بر رشد گیاه نشان دادند. پلاستیک زیستی به شدت رشد گیاه را در مرحله جاری تحت تاثیر قرار داد در حالی که پلی اتیلن در مرحله برداشت.