خوردن آجیل مخلوط اصفهان موجب تقویت بینایی افراد مسن می شود

تحقیقات نوظهور نشان می‌دهد که آجیل مخلوط اصفهان منبعی از ترکیبات تقویت‌کننده سلامتی است که مزایای محافظت از قلب را نشان می‌دهد. با این حال، بیشتر مطالعات اثر تک آجیل را به جای مخلوط آجیل ارزیابی کرده اند.

بنابراین هدف از این مطالعه بررسی تأثیر مصرف مخلوط آجیل بر عوامل خطر بیماری قلبی عروقی در بزرگسالان دارای اضافه وزن و چاق بود. در یک کارآزمایی تصادفی کنترل شده با بازوی موازی، 48 شرکت کننده مقادیر هم کالری چوب شور یا آجیل مخلوط مصرف کردند.

وزن بدن (BW)، BMI، و سطح انسولین در گروه آجیل در مقایسه با گروه چوب شور به طور قابل توجهی کمتر بود. مصرف مخلوط آجیل نیز به ترتیب پس از 4 و 8 هفته سطوح گلوکز و انسولین را نسبت به پایه کاهش داد.

لاکتات دهیدروژناز گروه آجیل به طور معنی داری کمتر از گروه چوب شور بود. تفاوت معنی داری بین گروه ها برای تری گلیسیرید، LDL-C و HDL-C مشاهده نشد. با این حال، مصرف چوب شور باعث افزایش تری گلیسیرید از 4 هفته به 8 هفته شد.

علاوه بر این، LDL-C افزایش یافت در حالی که HDL-C به طور گذرا از پایه به 4 هفته کاهش یافت. هیچ تغییر چربی قابل توجهی در گروه آجیل مشاهده نشد.

نتایج ما نشان می‌دهد که مکمل رژیم غذایی با آجیل مخلوط می‌تواند عوامل خطر CVD را با بهبود تنظیم وزن بدن و گلوکز در مقایسه با میان‌وعده‌های معمولی غنی از کربوهیدرات بدون افزایش اثرات منفی روی چربی‌های شناسایی شده با چوب شور، بهبود بخشد.

بیماری قلبی عروقی (CVD) علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. این بیماری علاوه بر بار جهانی و ملی مرگ و میر ناشی از آن، بار اقتصادی قابل توجهی را بر جامعه تحمیل می کند.

انجمن قلب آمریکا پیش‌بینی می‌کند که تا سال 2035، 45 درصد از آمریکایی‌ها از CVD رنج می‌برند که انتظار می‌رود هزینه‌های آن به 1.1 تریلیون دلار در سال برسد.

با این حال، بخش بزرگی از موارد بیماری قلبی از طریق اصلاح سبک زندگی و رژیم غذایی قابل پیشگیری هستند. نشان داده شده است که رژیم غذایی نامناسب بر بسیاری از عوامل خطر CVD مانند چاقی، فشار خون، کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL-C)، مقاومت به انسولین، استرس اکسیداتیو، عملکرد کبد و التهاب در میان بسیاری دیگر تأثیر می گذارد.