استفاده از صابون چای سبز در هنگام خوردن دمنوش چای سبز موجب مسمومیت مردی شد

هر بار که دستان خود را با صابون چای سبز می شویید، واکنش های شیمیایی پیچیده ای در حال وقوع است. وقتی بچه بودم، شستن دست‌هایم سه دقیقه طولانی و بسیار خسته‌کننده بود.

برای لذت بیشتر، دست های صابونی ام را به هم می مالیدم. من با انگشت شستم که انگشت اشاره و میانی ام را لمس می کند، یک “O” می سازم و یک لایه نازک از صابون ایجاد می کنم. من در آن فیلم دمیده می شوم و حباب صابونی زیبا منبسط می شود. سعی می‌کنم هر بار حباب‌های بزرگ‌تر و بزرگ‌تری بسازم.

روزی چند بار با صابون چای سبز بازی می کردم. اما نمی دانستم که دارم با محصول یک واکنش شیمیایی پیچیده بازی می کنم! صابون ها ممکن است جادویی به نظر برسند. حقیقت این است که آنها در تمیز کردن بسیار خوب هستند زیرا سورفکتانت و امولسیفایر هستند.

صابون ها به عنوان سورفکتانت می توانند سطوح را به راحتی خیس کنند زیرا کشش سطحی آب را کاهش می دهند. بیشتر از آنی است که در یک دقیقه بتوان انجام داد. به عنوان امولسیون کننده، صابون ها می توانند روغن یا کثیفی را معلق کنند تا بتوان آنها را از بین برد.

بیایید با جزئیات بیشتر در مورد این فرآیندها بیاموزیم. مواد اولیه هر صابون یک چربی (که حاوی اسید چرب است) و یک قلیایی (از نظر شیمیایی یک باز) است که معمولاً لیمو یا هیدروکسید پتاسیم است.

هنگامی که یک باز و اسید به هم می رسند، یک واکنش خنثی سازی رخ می دهد. این واکنش نمک (صابون) به اضافه آب را تشکیل می دهد. بنابراین همه صابون ها در واقع نمک هستند!

فرآیند خنثی سازی که صابون را تشکیل می دهد صابونی شدن نامیده می شود. برای ساخت صابون، پایه باید یک یون هیدروکسید (مانند لیمو یا هیدروکسید پتاسیم) داشته باشد. اسید باید یک تری گلیسیرید (سه اسید چرب، متصل به یک مولکول گلیسرول) باشد.

به طور معمول، تری گلیسیرید به شکل چربی حیوانی یا چربی گیاهی مانند روغن زیتون است. دو واکنش رخ می دهد. ابتدا گلیسرول به گلیسیرین تبدیل می شود که یک مرطوب کننده است. سپس پایه و اسید صابون را تشکیل می دهند.